Пілатус

———————————————————————

КОМУНАЛЬНИЙ ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
СТАНЦІЯ  ЮНИХ  ТЕХНИКІВ  «АМАТОР»
МАЛИНОВСЬКОГО  РАЙОНУ
м. ОДЕСИ

 

Методична розробка
Радіокерована модель літака
«Пілатус Портер ПС-6»

Керівник авіамодельного гуртка
Гаврилов І. О.

 

Одеса – 2017

avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus01

 

НАВЧАЛЬНО-ТРЕННАВЧАЛЬНО-ТРЕНУВАЛЬНИЙ ЕЛЕКТРОЛЕТ
ДЛЯ ПОЧАТКІВЦІВ
PILATUS PORTER PC-6

На заняттях авіамодельного гуртка діти навчаються будувати радіокеровані моделі літаків – гоночні, пілотажні, копії… Починають, звісно, з простіших моделей. Але побудова навіть простої RC моделі із ДВС для учня 7-8 класу – процес тривалий і трудомісткий, і не кожен отримує результат. А якщо раптом побудована модель зруйнувалась – це вже «кінець світу», і дехто залишає моделізм.

Перехід на простий пінопластовий електролітак, як першу модель, значно поліпшує настрій початківців.

Якщо процитувати побажання початківців до зовнішнього вигляду моделі, отримаємо наступне: «літак повинен бути схожим на справжній, в нього мають бути кабіна і шасі». Можна додати – він повинен бути недорогий, впевнено літати і бути простим в управлінні.

За пару років в клубі розроблено кілька вдалих напівкопій. У 2007р. навіть провели міські змагання, де, крім наших гуртківців, брали участь кілька дорослих моделістів – електрольотчіків. Але це вже інша тема.

PILATUS PORTER PC-6 – одна з цих моделей. Чому він? Потрібен був високоплан. Цессни і Пайпери набридли. Можна було наш Як-12, але він трохи складніше. Пилатус має дуже прості прямокутні форми й перетини. При цьому він виглядає цікаво і своєрідно.



Креслення, фото, короткий опис.

avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus02

avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus03

Технічні характеристики.

Розмах

15,20 м

Довжина

10,20 м

Вага порожнього літака

1070 кг

Розбіг

150 м

Пробіг

115 м

Крейсерська швидкість

200 км / год

Посадкова швидкість

70 км / год

Час польоту

6 годин

Дальність

1230 км

Матеріали та інструменти для побудови моделі

Основний матеріал – стельовий пінопласт. Розмір – 50 Х 50см, товщина – 4 мм, гладкий, на поверхні глянцева тонка скоринка. Досить 3 аркушів.

Лист має підвищену жорсткість на вигин уздовж одного краю і легко гнеться поперек цього краю Заготовки боковин фюзеляжу, крил і оперення необхідно розташовувати уздовж більш жорстких країв. Всі місця склеювань зачищаються дрібною шкіркою до зняття зовнішньої глянцевої скоринки. Ще потрібні:

Пластина щільної бальзи 3 мм.

Дріт ОВС Д 1мм – на тяги керма і хвостову  стійку.

Д 1,5мм – на стійки шасі.

Дріт з алюмінію Д 2мм – наконечники підкосів.

3 колеса (саморобні, від іграшки або куплені в магазині (краще ультралегкі)

Склотекстоліт для кабанчиків рулів.

Фанера 1.2 – 1.5 мм (обрізки)

Клей – ПВА, ціанакриловий (СА), еп смола 10 – 30хв.

Гострий ніж, наждачний папір, плоский брусок з наклеєною наждачкою, моток тонкої гумки.

 

Хід роботи

Креслення моделі

avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus04

Модель не є точною копією. Її пропорції змінені для спрощення побудови та поліпшення льотних властивостей. Проте, в ній безпомилково впізнається прототип.

Крило і оперення.

Від пластини бальзи відрізаються, ножем або станочком «Умілі руки», рейки шириною 4.2 – 4.5мм для крайок крила, стабілізатора, кіля.

Одразу на пінопласті гелевою ручкою розмічаються половинки крил, стабілізатор, кіль, керма, елерони. Кладемо на розмітку металеву лінійку і по ній акуратно вирізаємо деталі ножем. На елеронах і кермі висоти (РВ) зробити трикутні вирізи згідно з кресленням, підігнати до них бальзові вставки. Тепер можна клеїти кромки до пінопласту. Нанести тонкий шар клею на крайку або на пінопласт, несильно примотати гумовою ниткою.

avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus05
avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus06
avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus07

Невеликий відступ – якщо Ви хочете швидко побудувати літак, краще все клеїти швидкою смолою, якщо часу досить, тоді – ПВА, він набагато довше сохне, міцність склеювання практично та ж сама.

Після висихання клею необхідно зачистити кромки по товщині пінопласту. Передні кромки крила, стабілізатора, кіля – закруглити. Передні кромки РВ і елеронів – клиновидні (див. креслення)

Далі профілюємо половинки крила. Це можна зробити на гарячій трубі рушникосушки, на трубі від пилососа, нагрів її на електроплитці, або нагріваючи заготовку гарячим повітрям від модельного фена. Звертати увагу не стільки на правильність профілю, скільки на симетричність правої і лівої половин крила – в даному випадку це важливіше.

Спочатку потрібно потренуватись на зайвих шматках пінопласту!

Наступний етап – стикування консолей. Склеювання робиться встик на рівному столі, під одну закінцівку підставити брусочек висотою 35 мм, щоб крило мало невеликий поперечний V.

Потім, за кресленням, приклеїти на центроплане 2 нервюри з бальзи, до них і до передньої кромки – бобишку для штиря кріплення крила, зробити виріз і вклеїти вузли кріплення серво, вклеїти 4 вузли кріплення підкосів. Елерони і кермо висоти навішуються на смужках скотча зверху і знизу. Кермо висоти – по всьому розмаху, елерони в 4 точках кожен, смужками шириною 30 – 40мм. Рулі повинні відхиляться абсолютно вільно, без зусилля, для цього між крайками залишають зазор близько 1мм.

Послідовність навішування рулів:

avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus08
avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus09
avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus10

Кабанчики на кермі робляться з склотекстоліту 0,7-0,8мм. Якщо немає такого, його легко зробити з більш товстого, розшарувати ножем на платівки потрібної товщини. Вклеїти їх в бальзові вставки рулів зручно СА клеєм.

 

Фюзеляж

avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus11
avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus12
avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus13

 Фюзеляж, на жаль, довший за панелі пінопласту, тому спочатку необхідно склеїти «на вус» 2 заготовки. Після цього розмітити на пінопласті бічну панель фюзеляжу з усіма необхідними розмітками – осьова лінія, місця шпангоутів, підсилень.

Вирізати боковину гострим ножем. Другу половину вирізати, використовуючи першу, як шаблон. На ній також зробити розмітку склеювань. Всю розмітку робити на внутрішній стороні фюзеляжу. Вирізати і приклеїти підсилення фюзеляжу. Вирізати, підігнати шпангоути і панелі шахти акумулятора.

avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus14
avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus15
avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus16

Отвори на моторному шпангоуті зробити за Вашою мотоустановкою.

Боковини склеїти зі шпангоутами, притиснути можна шпильками або вантажами на рівному столі.

Далі склеїти хвостові частини боковин, вклеїмо клин під стабілізатор, бобишку для костиля шасі, і вузол кріплення підкоса крила.

avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus17
avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus18
avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus19

На другому шпангоуті встановимо, згідно з кресленням, стійки шасі і після цього можна зашити верх і низ фюзеляжу. Після висихання клею, закруглити кути фюзеляжу.

На фюзеляжі лише один лючок – між першим шпангоутом і ліхтарем кабіни. Через нього встановлюють двигун, регулятор ходу і акумулятор. Зафіксувати його можна смужками скотчу або 2 шпильками.

avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus20

avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus21

avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus22

Тепер приклеїмо зібраний стабілізатор, кіль. З 3 мм бальзи робимо вузли кріплення серво РВ і вузол кріплення крила. До цього вузла знизу приклеєна смолою гайка М2 або пластинка дюралю з різьбленням.

Тяга управління РВ – пряма, проходить скрізь отвір у верхній панелі фюзеляжу. Отвір Д2мм не дає тязі згинатися під час роботі.

Виготовлення тяги – на прямому відрізку дроту з одного боку робиться Z-образний вигин, який вставляється в отвір качалки серво, потім дріт протягується з відсіку серво скрізь отвір у верхній панелі назовні фюзеляжу. Гойдалка встановлюється на серво. На відстані 40 – 50 мм від кабанчика РВ на тязі робиться V- образний вигин для можливості регулювання нейтрали, а потім кінець тяги згинається під прямим кутом і входить в отвір кабанчика. Від випадіння тяга фіксується відрізком кембрика, щільно одягненого на кінчик тяги.

 

Встановлення крила.

Крило підігнати, якщо необхідно, за місцем, перевірити паралельність стабілізатору, правильність установки при вигляді зверху. Перевірити інсталяційний кут крила – передня кромка крила по відношенню до осьової лінії фюзеляжу повинна бути на 2 мм вище задньої кромки.

Розмітити і просвердлити отвір біля задньої кромки для болта кріплення крила, притиснути крило болтом, потім через 2 шпангоут фюзеляжу і бобишку крила просвердлити отвір Д3мм для стрижня кріплення крила. Вклеїти стрижень.

Тепер можна зайнятися підгонкою підкосів крила.

Підкоси крила робляться з бальзи 2 – 3 мм, наконечники – з алюмінієвого дроту Д2мм. З дроту формуємо наконечники згідно з кресленням. Хвостики обмотати ниткою. Нижній наконечник прихопимо СА до підкосу. Встановимо підкіс на вузол фюзеляжу, верхній наконечник поставимо в отвір переднього вузла крила і контролюючи паралельність крила до стабілізатора і кут поперечного V, прихопимо верхній наконечник до підкосу. Теж саме зробити з другим підкосом.

avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus23
avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus24  avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus25

Потім приклеїмо до задніх стійок підкоса наконечники, встановимо їх в отвори крила, і підгонимо нижню частину до передньої стійки підкоса. Пересуваючи задню стійку підкоса вгору – вниз, ми можемо змінювати установчий кут законцівок крила. Необхідно виставити стійки так, щоб при вигляді на крило спереду, задня кромка крила була паралельна передній, або, краще, біля законцівки йшла вгору на 2 мм. Тобто на крилі повинна бути невелика негативна крутка, причому симетрично на правій і на лівій консолях. В цьому випадку, при втраті швидкості самодет не звалиться в штопор, він просто опустить ніс і розженеться до потрібної швидкості.

Мотоустановка.

На моделі встановлено двигун SPEED400 або POWER400 6в, редуктор 1 Х 3,5, гвинт GWS 9 Х 7, акумулятор – 7шт Ni-Cd SANYO KR600AE.

Дані приводу:
7,3в – 6,8а – 4300об / хв – 280г тяга.
При вазі літака 400 – 450г цієї тяги цілком достатньо
Польотний час 8 – 12хв, залежить від стилю польоту.

avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus26
avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus27
avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus28

Радіо.

Приводи керма – будь-які мікромашинки. – GWS NARO,. Hitec HS-55, JP S7,5.
Регулятор ходу і приймач – на цій моделі встановлені IGVA. Приймач можна встановити навіть стандартний – запас по вазі дозволяє.
Передавач – будь-який, не менше 3-х каналів.
Відхилення керма: – РВ – + 10 – 11мм
Елерони – +11 – 12мм та 6 – 7 мм

avia_rc_2017.02_portfolio_pilatus29

Нейтральне положення елеронів – паралельно верхньої панелі фюзеляжу. Рекомендую встановити кабанчики елеронів і тяги на серво точно, як показано на кресленні, відхилення елеронів будуть диференціальними: вгору – більше, вниз – менше. При цьому модель буде управлятися набагато краще, ніж при симетричних відхиленнях.

Центр тяжіння (50мм від передньої кромки крила) показаний на кресленні. Підкоригувати його можна, пересуваючи акумулятор. Якщо знадобиться, в шахту за акумулятором підклейте шматочок пінопласту потрібного розміру, перед акумулятором ніякої фіксації не потрібно, тому що шахта похила, і в польоті він випасти не може.

Фарбування

Фарбувати модель можна нітрофарбою (але потрібно мати навички – якщо “перелити”, пінопласт розчиниться!), Простіше, (але дорожче!) акриловими фарбами. Літак на фото пофарбований рідкими пігментами для водоемульсійних фарб, розведеними з ПВА приблизно 50 х 50%. Спочатку все контури розмітити фломастерами потрібного кольору, потім м’яким пензликом охайно зафарбувати поверхню до ліній розмітки. Розпізнавальні знаки, написи нанестивологостійким фломастером або маркером.

Польоти

Якщо все зроблено правильно, ніяких додаткових регулювань не буде потрібно. Літак летить дуже стійко, швидкість невелика, управління просте, чітка реакція на рулі.
Легко, без розгону, робить петлю, бочку, іммельман. Літає «на спині», але профіль, звичайно, «не той» і рулів і потужності на вихід вгору не вистачає.

Для польоту по горизонту досить 40 – 50% тяги. Звичайно, не треба забувати, що це літак не для сильного вітру. Вчитися літати на ньому краще в тиху погоду – і управляти легше, і посадити можна в будь-якому напрямку. А перед цим не завадить трохи «політати» на тренажері.

За наявності рівного майданчика (асфальт, бетон) і бажання злітати з коліс, можна легко встановити ще 1 серво на кермо повороту.

Якщо у Вас інший тип акумулятора і він не входить в фюзеляж, можна зробити фюзеляж на 10 – 15мм ширше, проблем це не викличе.

Бажано тільки не перевищувати польотну вагу більше 480г